سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق در مورد موشک های کروز

تحقیق در مورد موشک های کروز

تعریف موشک کروز :

موشک کروز یک موشک هدایت شونده است که بخش عمده ای از مسیر پروازی به سمت هدف را با سرعت تقریبا ثابتی طی می کند و از عکس العمل دینامیکی هوا جهت بلند شدن و پرواز کردن استفاده می کند .

 

موشک کروز یک پرنده هدایت شونده بدون سرنشین خود محرک است که پرواز را از طریق نیروی آیرودینامیکی برای بیشتر مسیر پرواز و ماموریت اولیه آن قرار دادن مهمات خاصی بر روی هدف می باشد .

 

 

ویژگی های موشک کروز :

این موشک دارای ویژگی های زیر می باشد :

1.                  موشک در طبقات پایین جو 30( کیلومتر یا 10000 پا ) از نیروی برای آیرودینامیکی استفاده می کند .

2.                  در حین پرواز قادر به تغییر مسیر و ارتفاع بوده و می تواند به دفعات این کار را تکرار کند .

3.                  در یک پرواز عادی یک سره موشک در تمام مسیر هدایت شده و حامل انواع مختلفی از سرجنگی است .

4.                  در ارتفاعات بسیار پایین پرواز میکند ( بین 20 متر در سطح دریا و 100 متر در نواحی کوهستانی )

5.                  در مدل های مختلف بردی بین 600 الی 3000 کلیومتر دارد .

6.                   موشک های کروز معمولا از تکنولوژی هواپیما استفاده می کنند و مانند یک هواپیمای بدون سرنشین عمل می کنند .

7.                  دارای سر جنگی مشابه کوچکتر و ارزان تر از موشک های بالستیک است .

8.                  به کارگیری سیستم های هدایت و ناوبری پیشرفته دقیق نظیر GPS باعث شده تا نسبت به موشک های بالستیک دقت بیشتری را دارا بوده .

9.                  دارای انواع زمین پایه ، هواپایه و دریا پایه می باشد .

10.              با توجه به انواع مختلف دارای سرعتی کمتر از یک ماخ الی سه ماخ می باشد .

11.              سطح مقطع راداری بسیار کمی دارد .

 

 

انحراف موشک کروز

نکته مهم در مورد موشک کروز این است که این موشک به دلیل این که برای رسیدن به هدف با سرعت کمتر از یک ماخ حرکت می کند به ساعت ها پرواز نیاز دارد .

با این وضعیت با توجه به هدایت اینرسی اولیه این امکان وجود دارد که موشک صدها متر از مسیر خود منحرف شود .

زیرا اگرچه با هدایت از نوع اینرسی امکان انحراف برای موشکی که دهها دقیقه پرواز میکند کم است ولی برای موشکی که ساعت ها باید ادامه طریق دهد این هدایت مناسب نیست .

بنابراین ما می توانیم در مورد انحراف این گونه موشک ها برنامه ریزی نمائیم .

 

روش هدایت موشک کروز

هدایت موشک کروز معمولا در سه فاز صورت می گیرد :

فاز پرتاب ، فاز میانی و فاز نهایی . در فاز پرتاب موشک تنها به وسیله سیستم ناوبری اینرسی هدایت می شود . در فاز میانی موشک از هدایت اینرسی و یک یا چند روش دیگر که با هدایت اینرسی در ارتباط اند استفاده می کند .

·                    سیستم TERCOM که هدایت از نوع رادار پایه می باشد .

·                    سیستم هدایت تصویری

·                    سیستم هدایت ماهواره ای

 

هدایت بر اساس ماهواره از سیستم GPS استفاده می کند . هدایت فاز نهایی وقتی آغاز می شود که موشک وارد محدوده هدف شده باشد و برای دقت بیشتر از جستجوگر تصویری یا راداری استفاده می شود .

 

تکنولوژی سازه بدنه در موشک کروز

یکی از مهمترین نکات در طراحی بدنه موشک های کروز استفاده از تکنولوژی رویت پذیری پایین می باشد . موشک های کروز پنهانکار اهدافی مشکل جهت شناسایی خواهند بود و این باعث می شود تا زمان پیش اخطار حمله آن ها پایین آمده و دفاع در مقابل آن ها مشکل گردد .

 

 

ساختمان موشک کروز

 

همان طور که در شکل نشان داده شده است موشک تشکیل شده است از موتور توربوفن ، مخزن سوخت ، بمب متعارف ، مدخل هوا و چهار سیستم هدایت مختلف .

در هنگام پرتاب وزن موشک کروز در حدود 1500 کیلوگرم می باشد . بوستر سوخت جامد سبب می شود که شتاب اولیه برای بلند شدن موشک فراهم شود . بعد از این مرحله موتور توربوفن فعال می شود و موشک کروز را با سرعت 880 کیلومتر بر ساعت به جلو می برد .

 

خاصیت انعکاس راداری کم موشک کروز

موشک کروز دارای این مزیت است که هنگام پرواز جهت فرار از رادار در ارتفاع نزیک به زمین قرار می گیرد . علت این مساله به فیزیک رادار باز می گردد .

رادار از انعکاس امواج مایکروویو اشیاء برای پیدا کردن محل آن ها استفاده می کند .

 

سرجنگی

از بعضی جنبه ها مهمترین المان یک موشک کروز سر جنگی آن است . به واسطه سرعت های مادون صوت موشک های کروز ، کاربرد عوامل بیولوژیک و شیمیایی در آن ها بسیار مناسب است .

در حال حاضر شمار زیادی از موشک های کروز به واسطه دقت های بالای خود به سر جنگی های متعارف تجهیز شده اند و بیشتر تلاش ها در جهت توسعه چنین سیستم هایی است . برای مثال موشک تام هاواک مدل TLAM-D چهار محموله را در خود جای می دهد که پس از جدا شدن از محفظه حمل خود به سوی چهار هدف مجزا حرکت می کنند .

 

نتیجه گیری :

در این مقاله ساختمان موشک کروز تا حدی بیان شد و ویژگی های منحصر به فرد این سیستم موشکی آشکار گردید . طبق توضیحات بیان شده می توان گفت دستیابی به تکنولوژی موشکی کروز و پیشرفت آن از یک طرف و پیداکردن راهکارهای مقابله با آن و انحراف آن از طرف دیگر از وظایف کلیدی و حساس مجموعه نظامی کشور می باشد .